صنعت گردشگری یک راه میانبر در راستای خلق ثروت است/ ایجاد درآمدهای کشور نباید تنها از مسیر چاه‌های نفت محقق شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با بیان اینکه صنعت گردشگری یک راه میانبر در راستای خلق ثروت است، گفت: ایجاد ثروت و درآمدهای کشور نباید تنها از مسیر چاه‌های نفت محقق شود، بلکه باید از مبادی دیگر تأمین شود که یکی از این مبادی حوزه گردشگری است.

به گزارش میراث‌آریا، محمود مرادی نراقی روز دوشنبه ۹ مهرماه ۱۴۰۳ در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه گردشگری می‌تواند توسعه اقتصادی ایجاد کند، گفت: سهم کشور از اقتصاد گردشگری باید مشخص شود، چرا که با ورود به حوزه گردشگری چرخه اقتصادی شکل می‌گیرد و می‌توان از این راه خلق ثروت ایجاد کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی ادامه داد: متأسفانه در حوزه گردشگری سرمایه‌گذاری درستی انجام نداده‌ایم و نتوانسته‌ایم ظرفیت‌های این حوزه را به خوبی معرفی کنیم. حتی در مواردی ظرفیت‌های گردشگری بسیار بد تعریف شده است.

او تصریح کرد: عدم ارائه تصویر درست از جاذبه‌های گردشگری و عدم توجه به ظرفیت‌های این حوزه، سبب شده است تا جذب گردشگر به خوبی اجرایی نشود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که برای جذب گردشگر باید جاذبه‌های گردشگری به خوبی معرفی شوند.

مرادی نراقی گفت: در حوزه گردشگری به خصوص گردشگری خارجی جایگاه مناسبی نداشتیم و اقدامات مناسبی در این حوزه انجام نشده است. باید در نظر داشت که گردشگری خارجی بیشترین ارزآوری و درآمدزایی را دارد، اما مغفول مانده است. در حوزه گردشگری داخلی نیز اقدامات اساسی انجام نشده و توان لازم به قدر کافی گذاشته نشده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به عدم توجه به ظرفیت‌های حوزه گردشگری، تأکید کرد: کشور ایران جزء متنوع‌ترین و بی‌نظیرترین کشورهای جهان به لحاظ تمدنی است. ایران به لحاظ ظرفیت‌های گردشگری جزء ۱۰ کشور برتر جهان است، اما از لحاظ تعداد گردشگر جزء رده‌های برتر قرار نگرفته است.

مرادی نراقی با ابراز تأسف از اینکه کشور ایران در یک جنگ نابرابر و ناعادلانه‌ قرار دارد، اظهار کرد: رسانه‌های معاند با اجرای اقدامات ایران‌هراسی، در تصورات مردم جهان کشور ایران را به یکی از نا امن ترین کشورهای جهان به ویژه در حوزه گردشگری تبدیل کرده‌اند.

او به نقش پررنگ رسانه‌ها برای جذب گردشگر و معرفی ایران به عنوان یکی از ایمن‌ترین کشورهای حوزه گردشگری اشاره و اضافه کرد: رسانه‌ها با توان تأثیرگذاری، ظرفیت‌های گردشگری را برای جذب سرمایه‌گذار معرفی کنند تا با فراهم کردن زمینه حضور و ماندگاری گردشگران، در توسعه اقتصادی نقش‌آفرین باشند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی به ظرفیت‌های گردشگری این استان اشاره کرده و گفت: تصویر درستی از استان مرکزی در افکار عمومی وجود ندارد. بر این اساس است که این استان در اذهان عموم معبر گردشگری است و به عنوان مقصد گردشگری به آن نگاه نشده است.

مرادی نراقی افزود: بایستی با نشان دادن ظرفیت‌های گردشگری و اقدامات بهینه و سیاستگذاری‌های اصولی و مدون، استان مرکزی را از محل عبور گردشگری به محل حضور آنها تبدیل کنیم. بر همین اساس معرفی ظرفیت‌های مختلف این استان با هدف جذب گردشگر در دستور کار ویژه قرار دارد.

او ادامه داد: زیرساخت‌های گردشگری استان مرکزی زیاد و از بسیاری استان‌های دیگر بهتر است. باید نقاط قوت و برجستگی‌های تاریخی استان را تبلیغ کنیم.

 ضرورت تبدیل استان مرکزی از محل عبور گردشگران به محل حضور گردشگران 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با تاکید بر ضرورت تبدیل استان مرکزی از محل عبور گردشگران به محل حضور گفت: این استان در مسیر شاهراه و کریدور اصلی کشور قرار گرفته و بیشتر مسافرانی که قصد تردد از شرق به غرب و شمال به جنوب کشور را دارند از این استان عبور می‌کنند.

مرادی نراقی تصریح کرد: در این راستا باید با برنامه‌ریزی‌های اصولی و مدون و ارائه خدمات ارزشمند، آنان را به گردشگران ماندگار تبدیل کرد. افزایش ماندگاری مسافران با معرفی جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی اولویت اصلی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌صنایع‌دستی این استان است.

او بیان کرد: معرفی صحیح آثار استان مرکزی به جذب و ماندگاری گردشگر در استان کمک خواهد کرد. تبلیغات نیز یکی دیگر از راهکارهای جذب گردشگر به شمار می‌رود. تبلیغات باید مؤثر باشد و در این راستا تبلیغات چهره به چهره بسیار راهگشاست. حضور گردشگر به تبلیغات وسیع و هم‌افزایی در این حوزه نیاز دارد.
 

انتهای پیام/

کد خبر 1403071000778
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha